Tips en inspiratie
Hoe hou je het duidelijk? Op de pagina vind je tips, materiaal en relevante organisaties die jou kunnen ondersteunen.

Duidelijke Communicatie
Meteen aan de slag
- Geef de ontvanger de informatie die hij of zij nodigt heeft. Schrap overbodige informatie.
- Zorg dat informatie makkelijk te vinden is. Gebruik tussentitels, vetgedrukte woorden.
- Maak informatie begrijpbaar. Zowel tekstueel, cijfermatig als grafisch. Vermijd vakjargon.
- Maak mensen duidelijk wat ze met de informatie moeten doen.
- Toets je communicatie af bij het doelpubliek.
Zin in meer?
Tips
- Agentschappen Integratie en Inburgering
Tien tips voor mondeling taalgebruik
Schriftelijk communiceren met anderstaligen - Atlas
Tips toegankelijk communiceren
Tips voor communicatie met laaggeletterden
Tips voor schrijven in heldere taal - Team Taaladvies –Ā Brochure Heerlijk Helder
- Wablieft
Duidelijk schrijven in een organisatie
Tips voor vragenlijsten en enquĆŖtes
Tien tips voor duidelijke communicatie - Klasse
Pictogrammen voor school enĀ ouders
Verbindend communiceren: 6 ezelsbruggetjes
Checklist: toegankelijke brief voor ouders - Klascement –Ā Duidelijke communicatie met ouders
- Taalunie – Tips om genderneutraal te communiceren
- Vlaamse Gemeenschapscommissie – Checklist inclusieve communicatie
- Inclusief publiceren – kennisbank toegankelijke informatie
Materiaal
Organisaties
- Team TaaladviesĀ van de Vlaamse Overheid
- Team TekstadviesĀ van Wablieft
- Sterpunt Inclusief Ondernemen
- Ligo, Centra voor Basiseducatie
- N-Brussel, initiatief van de Vlaamse Gemeenschapscommissie
Getuigenissen
Onderzoek
Duidelijk Digitaal
Meteen aan de slag
- Zorg voor een toegankelijke en gebruiksvriendelijke website of app. Controleer met een toegankelijkheidschecker.
- Betrek je doelgroep bij de ontwikkeling van je digitale tool.
Zin in meer?
Tips
Organisaties
Onderzoek
Interessante links
- WCAG 2.1 – Toegankelijkheidsrichtlijnen
- Webaim – Contrast kleuren controleren
- FOD BOSA – Toegankelijkheidschecker website
- Leidraad Universal Design
Duidelijke Dienstverlening
Meteen aan de slag
- Geef duidelijk weer waarvoor mensen beroep op je kunnen doen.
- Zorg dat mensen zowel digitaal, telefonisch als fysiek bij jou terecht kunnen.
- Toets de toegankelijkheid van je dienstverlening af bij kwetsbare doelgroepen.
- Zorg ervoor dat mensen feedback kunnen geven over de toegankelijkheid van je dienstverlening.
Zin in meer?
Tips
- Digitaal VlaanderenĀ –Ā Aftoetsingsinstrument voor digitale dienstverlening
- Agentschappen Integratie en Inburgering
Communicatiewaaier: dienstverlening aan anderstaligen
Beslissingsmodel dienstverlening anderstaligen - AtlasĀ
Spreken in heldere taal
Hoe bereik je mensen digitaal? - SAAMO – Wat is click-call-connect?
Materiaal
- Agentschappen Integratie en Inburgering
Open Blik: Toolbox inclusief communiceren
Beslissingsmodel dienstverlening anderstaligen
Taaldrempels in dienstverlening verkleinen - Toolbox Inter
- Digital Open – Design thinking
Organisaties
Getuigenissen